Hallo daar, Ik ben Eric Pennings Aangenaam! Als creatieve ‘Techie’ stond ik met mijn neus vooraan bij het ontstaan van de ‘sociale media’ zoals we die vandaag de dag kennen. Door mijn werk was ik één van de eerste in Nederland die werd aangesloten op ‘breedband internet’, en haalde iedereen met een inbel- of ADSL verbinding links en rechts in. Mede daardoor heb ik vol aandacht de verandering van de eerste (tekst gebaseerde) sociale netwerken (IRC/ICQ) naar de huidige ‘Multimedia Platformen’ van vandaag zien transformeren.
Sociaal Netwerken
In Nederland was Hyveshet eerste Sociale Netwerk waar je naast chatten ook een persoonlijk tintje aan je profiel kon geven. Hier kon je dus als bedrijf op een laagdrempelige wijze veel mensen binnen je doelgroep bereiken. Met de komst van Facebook (eigenaar van o.a Instagram en WhatsApp) kun je als bedrijf niet meer om social media heen. Daarom moet je het dan ook goed doen!
Netwerken lijkt soms net werken!
De aandacht vragen op Social Media is een vak apart en kost tijd! Mensen scrollen met één swipe namelijk zo je boodschap voorbij op hun tijdlijn. Daarom is het belangrijk om op te vallen! Lange teksten worden in deze tijd niet meer gelezen. Je duim scrolt vaak sneller dan je ogen scannen kunnen. Met een pakkende Afbeelding, Animatie of Video heb je véél meer succes! Je kunt zo super snel de aandacht trekken. Natuurlijk wil je ook dat als je die aandacht eenmaal hebt, dat je wordt herkend. Daarom is het belangrijk om ook je social media in lijn te hebben met je huidige (of nieuwe) huisstijl!
Huisstijl?
Als voorbeeld neem ik hier een Bierfestival in de Helmondse wijk Brandevoort wat onder een kenmerkende markthal in victoriaanse stijl wordt gehouden. Van het logo, tot aan met de consumptiemunten is compleet in dezelfde huisstijl doorgetrokken. Tevens Templates gemaakt zodat er snel een bericht gemaakt kan worden voor Facebook/Instagram etc. zonder kennis te hoeven hebben van uitgebreide software pakketten!